08.11.2019

Palax panostaa ammattikäyttäjiin

60-vuotista klapikonevalmistustaan tänä vuonna juhliva Palax ei unohda kotimaan markkinoita, mutta kasvunsa se hakee Euroopasta. Se edellyttää jatkuvaa tuotekehitystä ja panostamista isoihin ammattikoneisiin.

Artikkeli on julkaistu Maaseudun Tulevaisuuden "Suomalainen maaseutu" -liitteessä 9.9.2019. Teksti ja kuvat Arto Takalampi.

Ylistaron Terästakomo Oy:n valmistama klapikone on kokenut melkoisen muodonmuutoksen 60 vuoden aikana. Mallisto on muuttunut sirkkelistä isoiksi, ammattilaisten käyttämiksi klapitehtaiksi, päämarkkina-alueeksi vakiintunut Eurooppa, omistus siirtynyt Viitamäen perheyhtiöltä monialakonserni Terra Patris Oy:lle vuonna 2007 ja aputoiminimi sekä tuotemerkki Palax vakiintunut myös yrityksen ”nimeksi”.

- Olemme tällä hetkellä kotimaan markkinajohtaja. Kaikkiaan olemme valmistaneet yli 60 000 klapikonetta, laskee Ylistaron Terästakomo Oy:n toimitusjohtaja Pekka Himanka.

Palaxin tuotekehitystä ja toimintaa ohjaa Himangan mukaan selkeä valinta: se valmistaa isoja ammattilaiskoneita päätoimisille polttopuuyrittäjille etenkin päämarkkinoille eli vientiin.

- Hinnalla me emme halua kilpailla. Me valmistamme laadultaan parhaita, käyttövarmoja ja tehokkaita koneita, joita ammattilaiset Keski-Euroopassa haluavat ostaa, hän linjaa.

Tähän nojaa myös sen markkinan kehitys, josta vielä vuosikymmen sitten Suomen, Ruotsin ja Norjan osuus oli yhteensä 75 prosenttia. Nyt viennin painopiste ja ennen kaikkea volyymien kasvu tulee keskisestä Euroopasta.

Vienti kattaa jo kaksi kolmasosaa ja vientimaita on kolmisenkymmentä. Keski-Euroopan lisäksi vientiä on itäiseen Eurooppaan eli Venäjälle, Valko-Venäjälle, Ukrainaan ja Baltian maihin.

- Jälkimmäinen muodostaakin eniten kasvavan markkina-alueemme, Himanka korostaa.

Kotimarkkinoitaan Palax ei kuitenkaan ole hylännyt, päinvastoin. Skandinavian maiden markkinaosuus on edelleen huomattava, ja se otetaan huomioon tuotekehityksessä.

Pohjolassa polttopuu on kuitenkin halkaisijaltaan pienempää ja pehmeänpää, eli se tehdään pienemmillä koneilla kuin Keski-Euroopassa.

- Haluamme kehittää nykyisiä koneita entistä paremmiksi kuuntelemalla käyttäjiä. Markkinaosuuden säilyttäminen edellyttää, että mallistoa on uudistettava säännöllisesti ja koneissa on oltava aina jotain uutta, Himanka sanoo.

Aikanaan Palax joutui lähtemään vähän takamatkalta Eurooppaan, koska sillä ei ollut kokemusta sikäläisestä kovasta puusta. Himangan mukaan ero on kuitenkin ajat sitten kurottu umpeen ja menty jo ohikin.

- Monessa asiassa olemme tuotekehityksessä jo suunnannäyttäjä, jonka ratkaisuja meitä nuoremmat yritykset kopioivat, hän naurahtaa.

2000-luvun ensimmäinen vuosikymmen oli klapikoneiden kulta-aikaa, jonka jälkeen yleinen taantuma ja markkinatilanne käänsivät myös Palaxin volyymit ja liikevaihdot laskuun. Vuodesta 2014 markkinatilanne kuitenkin kohentui, ja yritys itsekin panosti tietoisesti kehitykseen.

- Neljä viime vuotta olemmekin kasvaneet. Viidennes kasvusta on tullut kotimaasta ja loput viennistä. Euromääräisesti viennin arvo on lähes tuplaantunut, Himanka sanoo.

Hänen mukaansa kovimmat kilpailijat tulevat Euroopasta, kun taas kiinalaiset halpiskoneet eivät ole varteenotettava kilpailija. Kilpailua on luonnollisesti myös konsernin omien merkkien Japan ja Hakin kanssa vientimarkkinoilla.

Palax poikkeaa niin Japasta ja Hakista kuin ulkomaisistakin kilpailijoistaan siinä, että se valmistaa sekä ketju- että pyörösahakoneita, molempia saman verran. Muut keskittyvät pääasiallisesti ketjukoneisiin.

Samankokoinen ketjukone on halvempi, koska se on rungoltaan pienempi ja yksinkertaisempi, mutta…

- Ammattilainen osaa kuitenkin arvostaa pyörösahan nopeaa katkaisua, pienempää purumäärää ja kovametalliterää, joka on lähes huoltovapaa. Nämä korostuvat, kun koneella ajetaan tuhansia kuutiometrejä, Himanka huomauttaa.

Terra Patris hallitsee markkinoita

Monialayritys Terra Patris Oy:n siitä mielenkiintoinen yritys, että se omistaa kolme merkittävää suomalaista klapikoneyritystä: Palaxia valmistavan Ylistaron Terästakomo Oy:n, Japaa valmistavan Laitilan Rautarakenne Oy:n ja Hakki Pilkettä valmistavan Maaselän Kone Oy.n.

Näiden yhteinen kotimaan markkinaosuus on arvion mukaan noin kolme neljäsosaa.

Ylistaron Terästakomon toimitusjohtajan Pekka Himangan mukaan yritykset kilpailevat normaalisti vientimarkkinoilla, jossa kaikilla on omat jakeluketjut. Sama koskee myös myyntiä kotimaassa, jossa Palaxia myy Hankkija.

- Teemme paljon toki myös yhteistyötä. Esimerkiksi tuotekehityksessä katsomme, kannattaako kaikkien kehitellä samanlaisia ratkaisuja, joskin kaikilla on erilainen tapa tehdä koneita, hän sanoo.

Suurin hyöty tulee konsernitasolla tiettyjen perustarvikkeiden ja -raaka-aineiden yhteishankinnoista. Koneiden erilaisuus rajoittaa jonkin verran samojen komponenttien hyödyntämistä.

Asiakas on vaativa.

Klapiyrittäjän kannattaakin panostaa laatuun ja toimituksen täsmällisyyteen.”

Klapukaupan toiminta alkoi vuonna 2003 vähän salaa, kun olin Terästakomon asentajana ja uusi malli Palax 70 näki päivänvalon. Yhtä ja toista piti testailla, niinpä polttopuita alkoi  kertyä enemmän, kun omassa takassa ehti polttamaan. Siispä klapia myymään. Pian ostin oman 70:sen ja sen seuraksi kevyen rankapöydän....

20.11.2019
Ylistaron Terästakomo Oy / PALAX on suljettu 22.11.2019 Palaxin henkilöstö viettää perjantaina yhteistyöpäivää, ja...
08.11.2019