Esa Kujala on aina luottanut Palax-klapikoneisiin

Esa Kujala on tehnyt koko ikänsä polttopuita – jo lapsuudenkodissa oli käytössä Palax, ja niin on ollut aina hänelläkin. Puunteko ammattimaistui kuusi vuotta sitten kun Esa alkoi tehdä polttopuuta omalla toiminimellä leipätyönsä ohella, ensin käsisyötöllisellä sirkkelikoneella Palax C700 Combilla ja sitten manuaaliohjattavalla Palax KS 35 Ergo -ketjukoneella.

Klapit hän tekee oman leipätyönsä ehdoilla, joten vuosittainen tuotantomäärä vaihtelee sen mukaan, esimerkiksi viime vuonna hän teki KS 35:sellaan tuhat irtomottia puuta. Puut toimitetaan Oulun seudun lähikuntiin ja kotitalouksiin, tarvittaessa aina kotiovelle asti.

”Ketjukoneessa hyvä puoli on se, että sillä hoitelee laidasta laitaan puut. Käyttämäni puun läpimitta vaihtelee paljon rangasta tukkipuuhun”, Esa kertoo. ”Olen ollut erittäin tyytyväinen KS 35:seen. Kaikki on toiminut hienosti ja Palaxin huoltopalvelu on ollut erinomaista. Myös teräketjut ja -laipat kestävät. Tein yhdellä laipalla 1500 irtomottia.”

Polttopuunteko pitää hyvässä fyysisessä kunnossa

Esan pitää kiireisenä lisäksi oman metsän hoitaminen, mistä hän harventaa puita myös polttopuiksi, sekä varsinainen päivätyö meripelastushelikopterin pintapelastajana. Meripelastajan tehtävät ovat vieneet Esaa vuosikymmenien saatossa hyvin vaativiin olosuhteisiin – kuten vuonna 1994 matkustajalaiva Estonian upottua kovassa merenkäynnissä – ja siksi hänen täytyy ylläpitää jatkuvasti fyysistä kuntoaan. Hyväksi kuntoiluksi onkin osoittautunut ahkera polttopuiden teko: Esan käyttämää KS 35:n Ergo-mallia ohjataan mekaanisilla vivuilla ja hän syöttää kaikki puut omin käsin koneeseen ilman syöttöpöytää.

Tämän vuoksi automatisoitu tuotantolinja ei ainakaan vielä ole Esan tavoitteena, mutta koneen päivittäminen on ehtinyt käydä mielessä. Hän pitää mahdollisena, että palaisi seuraavaksi takaisin sirkkelikoneiden pariin, ja siksi Kempeleen Hankkijan asiakaspäivillä hän tutustui mielellään C750.2 uutuuskoneen hyötyihin.

Esa Kujala Palax C750.2

21.12.2023
Rauhoitumme joulun viettoon viikolla 52, jolloin tehtaamme on kiinni. Katso ohesta Palax-tiimin jouluinen videotervehdys
12.12.2023
Baltian maissa, missä polttopuun tekeminen on todellakin ammattimaista, pääsevät Palax -pyöröteräkoneet kunnon urakkatyöhön. Lue lisää kahdesta Baltialaisesta Palax -loppuasiakkaasta.
31.8.2023
TP Silvan Ylistaron tehtaalla työskentelevät sisarukset viihtyvät saman katon alla eri työkuvioiden parissa